Než začnete něco zkoušet

Všechny články, které zde najdete, píši s nejlepším vědomím a svědomím za účelem pomoci úplným začátečníkům proniknout do tajů jógy. Přesto ale mějte vždy na paměti, že jsme každý jiný a to, co je pro jednoho příjemné uvolnění může druhému způsobovat bolesti! Na prvním místě je VŽDY vaše tělo a vaše možnosti, teprve potom je to ostatní. Takže pokud vám bude kterákoli část nepříjemná, nedělejte ji a raději se poraďte s odborníkem!
I když se józe věnuji poměrně intenzivně jak teorií tak praxí, pořád jsem jen osmnáctiletá holka a ne žádný odborník.

Jak jóga dokáže změnit život a je vhodná pro všechny? (odpovědi 5 lidí)

Ahoj! Vítám vás u článku, který vzešel z mého dotazníku/rozhovoru s několika jogíny. Bude rozdělen do několika částí. Toto je první z nich. Abych vás trochu uvedla do situace, odpověděli mi tito lidé:


  • Kristýna (blogerka - odkaz, absolventka mnoha kurzů, začínající lektorka, zatím se známe bohužel jen přes internet): Jógu dělám od svých 15 let. Když jsem začínala první ročník na střední škole. Nejraději cvičím hatha jógu, ale občas si zacvičím i jin jógu nebo akro jógu se sestrou. Také jsem chodila na kurz dynamické jógy, ale ta mě až tolik nenadchla. Cvičím ji minimálně. K józe mě tehdy přivedl článek, na který jsem narazila. Týkal se toho, jak začít s jógou a obsahoval hned několik odkazů na youtube jogíny. Mě zaujala Yoga by Candace. Zacvičila jsem si podle některých jejich videí a jóga se stala mou součástí.  
  • Miriam (kamarádka z lekcí, akcí i různých jógových pobytů): Jógu cvičím asi 4 roky, přivedla mě k ní touha vyzkoušet něco nového a časem mě to začalo i bavit. O teorii se moc nezajímám, vystačím si s praxí.
  • Martin (kamarád z několika lekcí, akcí i jógových pobytů): Jógu dělám 3 roky, poslední dobou se nejvíce věnuji hathajóze pod vedením mého opavského guru Pavla Hudrana. K józe mě přivedly někdejší fyzická omezení, zejména s levým ramenem, jógu jsem tehdy vyhledal jako formu rehabilitace. Cestu k ní pořád nacházím - neustále objevují něco nového.Zajímám se i co je "za tím", na workshopy jezdím pravidelně, jak mi to vychází. Jmenovitě za poslední dobu workshopy Čakra jógy s Bárou Hu, či workshopy v Dojo Kodokai (yogi Sath Nath - umění dechu a relaxace, Lenka Oravcová a principy zdravého pohybu..), občas zavítám i do Pranavy a Shanti (např. Artejoga s Irenkou Stefanikovou...).
  • Lenka (kamarádka z jógového víkendu a lekcí): Asi 3 roky dělám jógu pro zdravá záda. Vždy se mi líbila, protože je "pomalá", a konečně jsem si na ni našla čas. Zatím jsem byla pouze na několika jogavikendech, jejichž součástí byly i přednášky. Letos se s kamarádkou chystáme na Festival jógy v Ostravě, kde se dozvíme další podrobnosti.
  • Šárka (kamarádka z lekcí i jógových pobytů): K józe mě poprvé přivedla moje maminka, když jsem měla složitější období. Tehdy to pro mě byl příjemný relax. Pak jsem ale otěhotněla a s jógou jsem na několik let téměř úplně skončila. Vždycky jsem ale věděla, že se k ní jednou zase vrátím. A to se stalo asi před deseti lety, když jsem při jednom z běžných rozhovorů se svou kamarádkou zjistila, že dělá jógu. Začala jsem chodit na lekce s ní, a když si pak sama udělala lektorský kurz, automaticky jsem přešla na hodiny k ní. Takže už přibližně 7 let se věnuji hlavně spinální józe. Zamilovala jsem si ji okamžitě. Ze začátku mi to tak asi nepřišlo, ale když se nad tím zamyslím, je pravda, že i ve dnech, kdy jsem měla delší pauzy, jsem se k ní stále vracela alespoň v myšlenkách. Určitě se zajímám i o teorii. Často se účastním různých workshopů, přednášek, a moje „domácí jógová knihovnička“ už pomalu praská ve švech…
Každému jsem položila dvě otázky. Pojďme se podívat, jak na ně odpověděli.

Myslíš si, že je někdo, pro koho jóga opravdu není vhodná?
  • Kristýna: Dle mého názoru je jóga vhodná pro všechny. V dnešní době se jóga rozmohla, což mě trochu mrzí, protože lidé jógu začali využívat hodně jako marketingový nástroj k prodeji a prosazují ji všude. I v reklamách na kávu. Naopak výhodou je to, že existuje hned několik druhů jógy, takže si má člověk z čeho vybírat. Omezení vidím jen ve zdravotních obtížích. Člověk musí dbát na své zdraví, takže pokud ví, že má například problémy s koleny, vyhřezlou ploténku či cokoliv jiného, měl by to instruktorovi říct, a instruktor mu už poradí, co dělat může, co by dělat neměl, popřípadě ukáže i lehčí varianty některých cviků.
  • Miriam: Je vhodná pro kohokoliv, kdo má zájem se jí věnovat nebo vyzkoušet v rámci možností a schopností.
  • Martin: Jóga je pro všechny a zároveň není pro každého. Učitelé jógy zpravidla znají kontraindikace svých cvičebních technik, tak si toto pohlídají. Mentální kondice člověka je důležitá, fyzické kondici se dají cviky individuálně přizpůsobit...
  • Lenka: Myslím, že některé druhy, resp. cviky nemusí doporučit lékař při onemocnění kloubů, ale ověřeno to nemám. 
  • Šárka: Ne, nikdo takový není. Jóga je dle mého do určité míry vhodná pro každého. Stačí jen naslouchat svému tělu, ono už si samo řekne, co potřebuje.
Dá se říct, že ti jóga změnila život? Jestli ano, jak?
  • Kristýna: Ano, určitě mi jóga změnila život. Dva roky zpátky jsem měla šílené nervy ze školy a díky józe a meditaci nervy zmizely. Pokud jde o školu, tak jsem klidnější. Jóga mi každopádně pomáhá i v jiných oblastech. Jóga je mou součástí, takže mi přináší radost, klid, ohebnost, spokojenost, pokrok, ale i dřinu.
  • Miriam: Změnu v životě v souvislosti s jógou nepociťuji.
  • Martin: Jóga mi výrazně změnila život, probudila mě a pořád mi otevírá oči víc a víc. Svět již vidím zcela odlišné než dříve, třebaže před sebou vidím stále dlouhou cestu kam jít dál... baví mě život a praxe jógy je nyní pro mě jeho neodmyslitelnou součástí.
  • Lenka: Nemyslím si, že by zatím jóga zásadně změnila můj život. Rozhodně se ale po cvičení cítím lépe, mám dobrý pocit, že pro sebe něco dělám. Třeba na jóga festivalu objevím téma, které mě zaujme natolik, že se budu snažit prohloubit si znalosti v této oblasti...a začnu je praktikovat v životě.
  • Šárka: Ano, jóga mi změnila život k nepoznání. Vlastně se dá říct, že nebýt jógy, nevstala bych z postele. Měla jsem a mám poměrně velké problémy se zády, ale díky jógy se mi je podařilo výrazně zlepšit. Jóguji každý den a na těle je to rozhodně znát.

Komentáře

Oblíbené příspěvky